cara Defer Offscreen Images menggunakan Javascript di blogger

Imej
apabila test di google page speed insight dan suggestion dari google supaya  Defer Offscreen Images kita boleh menggunakan Javascript. Ia akan mempercepatkan loading blog anda, mesti dicuba kod ini. sebelum tu backup template jika ada kesalahan anda nanti boleh upload kembali dan menggunakan template lama anda. langkah Defer Offscreen Images menggunakan Javascript di blogger  pergi ke theme--->edit html dan cari kod </body> pastekan kod java dibawah diatasnya. simpan dan test lagi di google page speed insight dan lihat hasilnya. <script> //<![CDATA[ // Lazy Load (function(a){a.fn.lazyload=function(b){var c={threshold:0,failurelimit:0,event:"scroll",effect:"show",container:window};if(b){a.extend(c,b)}var d=this;if("scroll"==c.event){a(c.container).bind("scroll",function(b){var e=0;d.each(function(){if(a.abovethetop(this,c)||a.leftofbegin(this,c)){}else if(!a.belowthefold(this,c)&&!a.rightoffold(this,c)){a(this).trigger(&

Cara mudah menulis artikel blog berkualiti


Ok dengan menggunakan hp,android saja blog sudah siap dibuat dan mari  terbitkan post sulong anda.Oleh kerana anda masih lagi dalam tahap pembelajaran maka saya kongsikan sikit idea cara menulis artikel yang mudah tapi berkualiti sebagai post/content tapi tanpa terlalu memikirkan seo pada tahap ini,cukup buat seo ringan-ringan saja.

Kita kalau mahu orang cepat jumpa artikel kita di search Google artikel itu mesti berkualiti dan bermanfaat kepada pengunjung dan satu kelebihan bagi anda jika telah menguasai teknik seo tapi pembelajaran seo blog adalah terlalu panjang tiada sempadan jika tunggu sampai kita mahir seo saya rasa anda akan mula menerbitkan satu artikel entah bila..jadi skip dulu yang berat kepala mula yang mudah dulu..:)

Ok,blog anda tentang..? Contohnya blog ini ialah tentang dunia blogging,alamat blog saya ialah tamplatesendiri.blogspot.com ,tajuk  pula Happy Blogging dan artikel ini pula adalah seperti yang anda lihat.

Jadi,setelah idea timbul saya mula tulis content ini di aplikasi notebook kemudian saya copy dan pergi ke dashboard blogger dan tekan new post dan terus saja artikel paste disitu.Cara copy paste ini adalah lebih mudah daripada menulis satu-persatu di blogger yang agak lambat tambahan pula kita blogging menggunakan hp lagi teruk.Senangnya teknik copy paste ini tapi jangan copy paste artikel orang lain en Google marah nanti..hehe

Keywords dalam tajuk artikel


Gambar menunjukkan cara menulis tajuk artikel
Isi tajuk disitu


Selesai artikel sudah terlekat disitu saya buat research sikit apa yang orang selalu taip di Google dengan cara menulis tajuk asal artikel ini iaitu "cara tulis artikel di blog" sedang saya taip secara automatik carian Google yang paling kerap orang tulis berkaitan content saya ini keluar dibawah..ada 2,3 tajuk sinonim artikel ini keluar.Itulah cara mendapatkan keywords yang saya gunakan


Gambar cara dapatkan keywords


Jadi saya ambik beberapa ayat atau kata-kata penting itu yang di sebut keyword (dalam dunia blogging) dan saya olah ikut gaya saya sendiri digunakan sebagai tajuk artikel ini.Mahu tahu lagi tentang keywords sila baca di blog master disini.

Selain itu keyword itu saya masukkan dalam artikel ini juga dengan sedikit perubahan dari ayat artikel asal.Ini adalah salah satu teknik seo ringan saja.Kena buat juga seo agar artikel kita ditemui dan dibaca orang ramai selepas berjaya berada di page 1 Google.Anda mahu belajar lebih seo sila jengok blog master ini khas tentang seo blog.

Jadi tajuk sudah saya tulis dan artikel sudah siap dengan sedikit perubahan dan beberapa hal lagi saya masukan beberapa keping gambar agar artikel menjadi sedikit berseri.

Tulis carian yang baik

Perasan tak bila anda search Google tentang sesuatu tajuk dan keluar berderet artikel-artikel dari blog yang berbeza di page 1 itu dan lihat beberapa potong ayat dibawah tajuk artikelnya(seperti gambar dibawah)
Jadi bagaimana caranya untuk paparkan seperti itu juga pada artikel kita

Gambar cara isi carian
Bagaimana tulis ini?

menulis carian iaitu dengan menekan gambar kanta disebelah tepi


Gambar menunjukkan langkahnya
Ikon kanta disini 

Gambar cara mengisi kolum carian
Isi carian disini 


dan saya isi dengan ayat seperti menerang ringkas isi artikel ini.Tidak boleh copy ayat dari artikel dan terus paste disitu,perlu tulis ayat lain..alah..pusing-pusing ja sikit ayatnya tapi padat dan bagus,selesai.

Cara edit dan isi setting carian blog


Oh ya untuk  tulis pencarian ini adalah berkaitan setting blog.Sebelum ini anda belum buat lagi,caranya pergi ke dashboard blogger tekan setting-->pencarian.

Gambar settings carian blog

Gambar cara setelan pencarian blog

Cara menulis kolum carian blog

Cara buat teknik seo tulis artikel



Anda isi pencarian yang sesuai dengan blog anda disitu..contoh ayat "blog ini adalah berkaitan hal belajar menulis blog dan teknik seo"
Selesai klik simpan.

Dengan melakukan itu anda layak menulis pencarian dalam artikel pula seperti diterangkan sebelum ini.Jika tidak Google akan menggunakan pencarian automatic sahaja,(tak ada ruang untuk tulis pencarian manual)

Selesai bahagian pencarian

Tulis label artikel untuk senang ditemui orang


Langkah terakhir sebelum posting saya tulis label berkaitan artikel ini juga pada kotak sebelah kanan dengan menekan ikon lebal di situ.Isi label dengan perkataan pendek bertujuan membahagi kelompok artikel.

Ini penting bagi pengunjung mencari artikel lain untuk dibaca lagi dengan 1 klik pada label pilihan..contoh label seperti "tutorial","seo", atau anda boleh juga buat label panjang "belajar teknik seo".
Beberapa label boleh dimasukan bagi sesebuah postingan.Label amat penting bila post blog anda sudah banyak nanti.

Ok,siap sudah beberapa perkara dalam menulis konten artikel blog dengan sedikit teknik seo dan bersedialah ia untuk diterbitkan atau simpan dulu sebagai draft.

Saya tak mahu tunggu lama terus saja saya terbitkan..haha
Setelah itu saya tunggu saja artikel ini ranking di page 1 Google jika ia mampu..

kalau tak mampu bersaing dengan artikel dari blog lain tambahan lagi blog-blog lama yang artikel sudah beratus diterbitkan makananya en Google sudah berkawan dengan mereka maka artikel saya bakal ditendang ke page terkebelakang..haha

..takpa saya tulis lagi yang lain banyak-banyak lagi.Ok,sekian saja hal ini diharapkan anda sudah boleh terbitkan post blog anda dengan banyak sekurang-kurangnya 1 artikel seminggu diterbitkan sudah memadai,maximum post sehari setakat 5 sahaja untuk lebih seo..ok ya..?? Tak cukup dengan artikel sahaja anda mahu letak gambar dalam postingan blog


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara buang Featured Image Generate Press theme

Masalah Cookies di blogger keluar dalam bahasa German

Cara konfirmasi pemilik blog di webmaster