cara Defer Offscreen Images menggunakan Javascript di blogger

Imej
apabila test di google page speed insight dan suggestion dari google supaya  Defer Offscreen Images kita boleh menggunakan Javascript. Ia akan mempercepatkan loading blog anda, mesti dicuba kod ini. sebelum tu backup template jika ada kesalahan anda nanti boleh upload kembali dan menggunakan template lama anda. langkah Defer Offscreen Images menggunakan Javascript di blogger  pergi ke theme--->edit html dan cari kod </body> pastekan kod java dibawah diatasnya. simpan dan test lagi di google page speed insight dan lihat hasilnya. <script> //<![CDATA[ // Lazy Load (function(a){a.fn.lazyload=function(b){var c={threshold:0,failurelimit:0,event:"scroll",effect:"show",container:window};if(b){a.extend(c,b)}var d=this;if("scroll"==c.event){a(c.container).bind("scroll",function(b){var e=0;d.each(function(){if(a.abovethetop(this,c)||a.leftofbegin(this,c)){}else if(!a.belowthefold(this,c)&&!a.rightoffold(this,c)){a(this).trigger(&

Cara buat sitemap blog di webmaster tool



Belum lengkap walaupun sudah punyai blog dan beberapa post sudah anda terbitkan di blog pertama anda itu.Selagi anda tidak buat langkah satu ini artikel di blog tu belum tahu bila dapat ditemui di Google search dan dibaca awam kerana saya punyai satu blog dan sudah ada post didalamnya tapi saya tidak daftar blog saya di webmaster tool sampai sekarang belum ada pengunjung sampai.Ini kerana artikel blog saya itu tidak terindex di Google ekoran saya tidak daftar dan submit sitemap di Google Search Console@Google webmaster tools.

Apakah tugas webmaster tools? Tugas webmaster mungkin termasuk: memastikan bahawa pelayan web, perkakasan dan perisian berfungsi dengan betul, merancang laman web, menghasilkan dan menyemak laman web, ujian A / B, membalas ulasan pengguna, dan memeriksa lalu lintas melalui laman web.

Jadi anda perlu ke carian Google dan cari "Google webmaster tools" kerana kita ada tugasan perlu dibuat disana

Gambar Google search console


Sudah masuk pertama kali biasanya diminta varifikasi email untuk login.

Add website baru di webmaster


Pada halaman dashboard blogger kalau versi baru tukar kepada klasik kerana tutorial ini saya pakai webmaster tampilan klasik.

Tugas pertama anda ialah add property maksudnya perlu tekan di situ untuk daftar website anda.Tulis nama website dimulakan dengan
http://Tukarnamawebsiteandadisini.blogspot.com..tulis betul-betul ya..tak ada space disitu semua hurufnya rapat.

Gambar cara add properties website baru di webmaster tools


Kemudian klik add..selesai.Nanti ada beberapa email dari webmaster masuk ke gmail anda.Antaranya ialah anda perlu ulang perkara tadi 3 kali
Tapi dengan alamat depannya yang berbeza.Anda perlu add 3 kali seperti ini,

1- http:// Tukarnamawebsiteandadisini.blogspot.com

2-https:// Tukarnamawebsiteandadisini.blogspot.com

3-http://www. Tukarnamawebsiteandadisini.blogspot.com

Ok,submit 3 kali serupa itu

Cara submit sitemap blogger di webmaster tools 


Website atau blog anda sudah terdaftar di Google console dan satu lagi langkah untuk anda boleh releks dah lepas ini iaitu dengan submit sitemap pula untuk semua alamat tadi.

Caranya ialah pada sebelah tepi kiri cari dan tekan "crawl"
kemudian tekan sitemap dan dibukankan seperti dibawah.

Gambar cara submit sitemap
1
Gambar cara buat sitemap di webmaster tools
2

Gambar blog sitemap
3



Pada kolum itu ada cuba masukkan

sitemap.xml

Atau

atom.xml

Gambar pengaturan blog di search console


Guna huruf kecil ya

Sesudah itu tekan submit

Tekan refresh

Dan dibuka laman seperti ini

Gambar sitemap tidak pending


Lihat kolum itu biasa di tulis pending..dan disebelahnya tidak ada tulis error..maknanya sekarang sitemap yang anda buat sudah berjaya dan didalam proses.Beberapa hari lagi masuk lagi ke webmaster untuk lihat perubahan seperti saya punya di atas tidak ada lagi "pending".

Selesai sudah tugas utama anda yang perlu buat di Google Search Console atau webmaster tools.Sebenarnya ada lagi beberapa hal disitu yang perlu anda buat,jika rajin boleh baca di blog master  ini..tapi nantilah,tak usah tergesa-gesa mahu tahu semua kann.. buat satu-satu ya..kepala pun tak pening.lagi mahu baca artikel diblog ini berkaitan cara membuat link  untuk memantapkan lagi seo blog anda agar blog cepat diindex Google.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara buang Featured Image Generate Press theme

Masalah Cookies di blogger keluar dalam bahasa German

Cara konfirmasi pemilik blog di webmaster